Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Voimassa 01.06.2019 alkaen.

1.       Yleistä

Pellon apteekki

2241457-0

pellon.apteekki@apteekit.net

Kauppatie 35, 95700 Pello

0400 531 164

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yksityishenkilöille sekä yrityksille. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään ja sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki voi tietyissä tapauksissa pyytää ja kerätä asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ostoksiin. Lisäksi alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.

 

2.       Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat sekä ominaisuudet on esitelty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta vaihtelee tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

Keskittämisalennus

Liittyessäsi Pellon apteekin kanta-asiakkaaksi tunnistautumalla verkkopalvelussa, kaikki ostosi kartuttavat ostokertymää. Samalle kanta-asiakasnumerolle voivat liittyä kaikki samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet. Koko perheen ostot kerryttävät yhteistä ostokertymää. Kertymä oikeuttaa alennukseen, joka on kalenterivuoden aikana portaittain kasvava. Kertymäsumman ylittäessä taulukossa mainitun summan, saat uuden kertymän oikeuttaman alennuksen tuotteista (lukuunottamatta lääkkeitä) seuraavasta ostoksesta lähtien. Tuotteista ei anneta päällekkäisiä alennuksia. Keskittämisetu on seuraavan taulukon mukainen:

Ostokertymä                         Alennus

yli 250 €                                  1 %

yli 500 €                                  2 %

yli 1000 €                                3 %

yli 1500 €                                4 %

yli 2000 €                                5 %

yli 2800 €                                8 %

3.       Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta pyydetään henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. Reseptilääketilausta ei voi maksaa luottokorttimaksuilla.

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot sekä tiedon peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.

Maksaminen ja maksutavat

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat:

Verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit), luottokorttimaksut (Visa, MasterCard, American Express), mobiilimaksut (MobilePay) ja laskulla maksaminen (Collector Lasku/Osamaksu).

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii kotimainen Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla. Collector Lasku/Osamaksu -palvelulla (luotonantajana Collector Bank AB) saat korotonta maksuaikaa aina vähintään 30 päivää ja jopa 60 päivää. Lasku erääntyy maksettavaksi vasta ostopäivää seuraavan kalenterikuukauden viimeiseänä päivänä. Voit maksaa laskun koko loppusumman eräpäivänä pois tai voit valita 1-36 kuukauden osamaksuerät. Osamaksu käynnistyy automaattisesti maksettuasi laskuun merkityn minimi osamaksuerän. Halutessasi voit maksaa myös suurempia osamaksueriä tai maksaa koko loppusumman kerralla pois. Osamaksun korko 1,6 % kuukaudessa, mikä vastaa 19,20 % nimellistä vuosikorkoa. Laskuun lisätään tilinhoitomaksu 3,80 €  kuukaudessa, jolloin todellinen vuosikorko laskettuna 1000 €:n ostoksella on 30,6 %.

Valitessasi Collector Lasku/Osamaksun, saat tilaamasi tuotteet aina kotiin ennen niiden maksamista. Tämä tuo joustavuutta sekä turvallisuutta vaihtojen ja palautusten käsittelyyn. Collector Lasku/Osamaksua voi käyttää henkilö, joka on täyttänyt 18 vuotta ja jolla on moitteettomat luottotiedot.

Toimitamme tuotteet heti, kun maksusuoritus näkyy tilillämme. Käsittelemme tilauksen apteekin aukioloaikana, kun maksu on suoritettu.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit valita tilauksellesi erinlaisia toimitusvaihtoehtoja ostoskorista. Ostoskorissa voit vertailla eri toimitustapojen toimituskuluja. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Tilaukset toimitetaan 2-4 arkipäivän kuluessa tilauksesta. Mikäli tuote on tilapäisesti loppunut tukkuliikkeestä, toimitetaan tuote asiakkaalle heti, kun se on saatavilla. Yllättävistä tuotepuutoksista ilmoitetaan asiakkaalle erikseen. Lääkkeet, joita emme pidä varastossa, toimitetaan asiakkaalle viikon kuluessa. Apteekki pidättää oikeuden muuttaa kampanjoiden voimassaoloaikoja, tuotteiden hintoja ja toimituskuluja.

Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:

Nouto apteekista (ilmainen), nouto Lankojärven palvelupisteestä (3 €), Matkahuolto Lähellä -paketti (5,90 €) ja yli 50 € ostokset toimituskuluitta. Kotiinkuljetus alle 10km (ilmainen), 10-20km (10 €) ja 20-30km (15 €).

Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Palautusohjeet

Asiakas vastaa itse palauttamisen kuluista. Lääkkeitä ei voi palauttaa.

Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Tavaran voi palauttaa postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.

Palautusosoite:

Pellon apteekki

Kauppatie 35

95700 Pello

Palvelut

Kuluttaja-asiakas voi peruuttaa palvelusopimuksen 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.

Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.

Tilaamalla apteekin verkkokaupasta palvelun pidetään tilausta nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä. Asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa ja hyväksyy nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja rastittamalla asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.

Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättäytyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautunut apteekkiin. Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.

5.       Reklamaatiot

Jos tilattu tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen tai palvelun toimittamisessa on tapahtunut virhe, otathan pikaisesti yhteyttä apteekkiin. Nopea yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä.

pellon.apteekki@apteekit.net

p. 0400 531 164

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta matkahuollon toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

6.       Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.